Crònica_El GEES a l’Acusticat2020.

Escolta i Patrimoni Sonor a l’Acusticat2020

CATALÂ (Castellano debajo)

El Grup d’Exploracions del Paisatge Sonor (G.E.E.S.) va participar en la tercera edició del Congrés Acusticat 2020, que va desenvolupar-se els dies 14 i 15 d’octubre a Sant Cugat del Vallés (Barcelona). Tot i les dificultats imposades per la situació de pandèmia en què ens trobem, després de posposar les activitats previstes inicialment per finals d’abril, tant l’activitat proposada amb Francesc Daumal denominada “Soundwalk a cegues”, com la proposta de repte “Patrimoni Sonor: entre el soroll i el silenci””, van obrir un espai per ajudar a introduir, mostrar i reflexionar sobre la perspectiva de l’Ecologia Acústica dins del camp de l’acústica general. 

Imatge cedida per Acusticat2020

La retransmissió del congrés, conduïda per Eli Carnicé, comunicadora i presentadora, es va iniciar amb una presentació de l’esdeveniment on van pendre la paraula la Secretaria General de Medi Ambient, Marta Subirà, el President de l’Àrea d’acció climàtica de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar i l’Alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla. Tot seguit, es va iniciar la primera sessió plenària a càrrec de Michel André, director del laboratori d’aplicacions bioacústiques de la UPC. La seva presentació ens va portar de la selva amazònica als oceans per mostrar com els efectes del soroll que generem els humans tenen un impacte determinant en la biodiversitat del planeta, tant fora com dins de l’aigua.

Altres perspectives tant tècniques, com de gestió, legals, mèdiques, arquitectòniques, socials, educatives; organitzades en sessisons plenàries, dilemes i reptes van anar desenvolupant molts dels aspectes directes e indirectes que envolten la generació, propagació, identificació, tractament, gestió, anàlisi, regulació, caracterització i preservació dels sons de l’entorn. Noms propis com Francesco Aletta (UCL Institute), Rosa Maria Alsina-Carré (GTM La Salle URL), Francesc Daumal (Consultor Acústic i Catedràtic Emèrit ETSAB, UPC), Josep Maria Querol (Consultor Acústic i Enginyer Industrial); barretjats amb perfils molt diferents en àmbits ben distants com ara el de la mediació en conflictes amb Anna Fabregat, presidenta de l’AAEPFMC, o les qüestions legals amb Lluís Gallardo, de l’Associació Catalana Contra la Contaminación Acústica (ACCCA)o el Dr Joan Domènech, especialista en Tinutius de l’Hospital Clínic de la Universitat de Barcelona, entre molts altres. 

També es va poder enregistrar en format audiovisual una pràctica amb l’aplicació HushCity app, impulsada per Antonella Radichi (TU Berlin) i coordinada per Rosa Maria Alsina Carré (GTM La Salle URL) amb el nom “Hush City Soundwalk a Sant Cugat”; així com la sessió que va oferir Xavier Miralles (director de cinema) dedicada als usos dels silencis en diferents pel·lícules.

Escolta i Patrimoni Sonor

La primera de les nostres aportacions va consistir en l’enregistrament audiovisual de l’activitat proposada amb Francesc Daumal denominada “Soundalk a cegues” i va servir per mostrar amb un exercici pràctic els diferents processos i estratègies que implica el fet d’escoltar el paisatge sonor que sentim al nostre voltant. Un exercici accessible a qualsevol persona que vulgui fer una passejada amb l’únic objectiu de sentir els sons que percebem en l’entorn.

Imatge cedida per Acusticat2020

També es va emetre via streaming la presentació del repte 04 amb el títol “Patrimoni Sonor: entre el soroll i el silenci”.  Amb l’ajuda de l’Anna Casas (PDI de l’Escola Tècnica Superior del Vallès) i l’Héctor Orozco (arquitecte i ex-alumne de l’ETSAV) i malgrat l’absència de l’Albert Murillo, a qui agraïm la seva aportació; vàrem assumir el repte d’exposar diferents formes d’escoltar i enregistrar els sons de l’entorn que ens agraden i volem preservar i mantenir com a Patrimoni Sonor.

Imatge cedida per Acusticat2020

El conjunt va oferir un ampli ventall de perspectives que mostren el rellevant, problemàtic i conflictiu paper que els sons, els sorolls i els silencis tenen en la vida de les persones i també pels animals i les plantes, com afirma el mateix Michel André en la seva ponència.

Agraïm sincerament als organitzadors d’aquesta edició del congrés que ens hagin convidat a mostrar una perspectiva, la de l’ecologia acústica, que mira d’analitzar tant el fenomen físic i el seu comportament en l’espai i el temps o el seu impacte en la salut de les persones, com la percepció que tenim dels sons de l’entorn i com afecten la nostra vida personal i col·lectiva.


Tots els materials es poden trobar al web del congrés.

CASTELLANO/

El Grupo de Exploraciones del Entorno Sonoro (G.E.E.S.) participó en la tercera edición del Congrés Acusticat 2020 que se desarrolló los días 14 y 15 de octubre en Sant Cugat del Vallés (Barcelona. A pesar de las dificultades impuestas por la pandemia en la que nos encontramos, tras posponer las actividades previstas inicialmente para finales de abril, tanto la actividad propuesta con Francesc Daumal denominada “Soundwalk a Cegues”, com la proposta de repte “Patrimoni Sonor: entre el soroll i el silenci” abrieron un esspacio para ayudar a introducir, mostrar i reflexionar sobre la perspectiva de la Ecología Acústica dins del camp de l’acústica general.

Imatge cedida per Acusticat2020

La retransmisión del congreso, conducida por Eli Carnicé, comunicdora y presentadora, se inició con una presentación del acontecimiento en la que tomó la palabra la Secretaria General de Medi Ambient, Marta Subirà, el Presidente de l’Àrea d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar, y la Alcaldesa de Sant Cugat, Mireia Ingla; se inició el congreso con la primera sesión plenaria conducida por Miches André, director del Laboratorio de Aplicaciones Bioacústicas de la UPC. En su presentación nos llevó desde la selva amazónica a los océanos para mostrar como los efectos del ruido que generamos los humanos tienen un impacto determinante en la biodiversidad del planeta, tanto dentro como fuera del agua.

Otras perspectivas tanto técnicas como de gestió, legales, médicas arquitectónicas, sociales, educativas; organizadas en sesiones plenarias, dilemas y retos, fueron desgranando muchos de los aspectos directos e indirectos que rodean la generación, propagación, identificación, tratamiento, gestión, análisis, regulación, caracterización i preservación de los sonidos de nuestro entorno. Nombre propios de perfil técnico como  como Francesco Aletta (UCL Institute), Rosa Maria Alsina-Carré (GTM La Salle URL), Francesc Daumal (Consultor Acústico y Catedràtic Emèrit ETSAB, UPC), Josep Maria Querol (Consultor Acústico y Ingenrero Industrial); mezclados con perfiles muy diferentes en ámbitos bien sitantes como el de la mediación en conflictos con Anna Fabregat, presidenta de la AAEPFMC o las cuestiones legales con Lluís Gallardo, de la Associació Catalana Contra la Contaminación Acústica (A.C.C.C.A.), o el Dr Joan Domènech, especialista en Tinitus del Hospital Clínic de la Universitat de Barcelona, entre muchos otros.

También se pudo grabar en formato audiovisual una práctica con la aplicación Hush City app, impulsada por Antonella Radichi (TU Berlin) y coordinada por Rosa Maria Alsina Carré (GTM La Salle URL) con el nombre “Hush City Soundwalk a Sant Cugat”; así como la sesión que ofreció Xavier Miralles (director de cine) centrada en los usos del silencio en diferentes películas.

Escuchar y Patrimonio Sonoro

La primera de nuestras aportaciones consistió en la grabación audiovisual de la actividad propuesta junto a Francesc Daumal denominada “Soundalk a cegues” (Soundwalk a ciegas) y sirvió para mostrar con un ejercicio áctivo los diferentes procesos i estrategias que implica el hecho de escuchar el paisaje sonoro que tenemos a nuestro alrededor. Un ejercicio accesible a cualquier persona que quiera hacer unpaseo con el único objetivo de escuchar los sonidos que percibimos en nuestro entorno.

Imatge cedida per Acusticat2020

También se emitió via streaming la presentación de reto nº 4 con el título “ Patrimoni Sonor: entre el soroll i el silenci”. Con la ayuda de Anna Casas (PDI de l’Escola Tècnica Superior del Vallès) y Héctor Orozco (arquitecto y ex-alumno de la ETSAV), y a pesar de la ausencia de Albert Murillo, a quien agradecemos su aportación; asumimos el reto de exponer diferentes formas de escuchar y grabar los sonidos de nuestro entorno que nos gustan y queremos preservar y mantener como Patrimonio Sonoro.

Imatge cedida per Acusticat2020

El congreso ofreció un amplio abanico de perspectivas que muestran el relevante, problemático y conflictivo papel que los sonidos, los ruidos y los silencios tienen en la vida de las personas y también de los animales y de las plantas, como afirma Michel André en su ponencia.

Agradecemos sinceramente a los organizadores de esta edición del congreso que nos hayan invitado a mostrar una perspectiva, la de la ecologia acústica, que intenta analizar tanto el fenómeno físico i su comportamiento en el espacio y el tiempo o su impacto en la salud de las pesonas, como en la percepción que tenemos de los sonidos del entorno y como afectana a nuestra vida personal y colectiva.


Todos los materials están disponibles en la web del congreso.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: